Przejdź do treści
Powiększ tekst: A A A   wersja dla niedowidzących



Biuletyn informacji publicznej

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Załącznik
do Zarządzenia Nr 011.6.1.2.5.1.2024
Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Makowie Podhalańskim
z dnia 14 sierpnia 2024 r.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W MIEJSKIM OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ W MAKOWIE PODHALAŃSKIM

Niniejsza procedura określa najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących podopiecznymi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Makowie Podhalańskim, określanego dalej jako MOPS, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony  małoletnich, na rzecz których realizowane są usługi świadczone przez MOPS, a w szczególności osoby świadczące usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze na rzecz osób małoletnich, a także asystentów rodziny.

1.    Zasady zapewniające bezpieczne relacje miedzy małoletnim, a pracownikiem MOPS, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
1.1     Pracownicy MOPS mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci, z szacunkiem oraz sposób uprzejmy i kulturalny.
1.2     Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej, a tym bardziej fizycznej.
1.3     Pracownicy MOPS, o których mowa w pkt. 1.1 mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.
1.4     Pracownicy MOPS, o których mowa w pkt. 1.1. powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najlepszą informację o sytuacji małoletniego.
2.    Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamianie sądu opiekuńczego.
2.1     W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego pracownik MOPS ma obowiązek niezwłocznego poinformowania bezpośredniego przełożonego o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.
2.2     Przekazanie informacji, o której mowa w pkt. 2.1. powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym pracownik powziął podejrzenie lub informację. Jeżeli pracownik nie jest już obecny w danym dniu w siedzibie MOPS, ma obowiązek przekazać informację telefonicznie.
2.3     Po przekazaniu informacji, o której mowa w pkt. 2.1 do bezpośredniego przełożonego pracownika, osoba ta powinna w pierwszej kolejności ustalić czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury odebrania dziecka na postawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, a następnie ustalić jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
2.4     W celu poczynienia ustaleń, o których mowa w pkt. 2.3 zwołana może być wewnętrzna komisja, składająca się z Kierownika MOPS, pracownika socjalnego nadzorującego teren, w którym dochodzi do podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownika, który powziął podejrzenie lub uzyskał informację o krzywdzeniu małoletniego oraz w zależności od potrzeb, asystenta rodziny, psychologa i innych.
2.5     Jeżeli w wyniku ustaleń, o których mowa w pkt. 2.3 i 2.4 zostaje ustalone, że zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku o którym mowa w art. 572 k.p.c. lub złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, Kierownik MOPS niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów.
2.6     Obowiązki określone w pkt. 2.1-2.5 nie wypływają na obowiązek ewentualnego wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, zgodnie z postanowieniami pkt. 3.
3.    Procedura wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”.
3.1     Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” i wypełnienia formularza Niebieska Karta A spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystencie rodziny zatrudnionych w MOPS.
3.2     W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy MOPS, o których mowa w pkt. 3.1 mają obowiązek wypełnić formularz Niebieskiej Karty A niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek.
3.3     Wypełniając formularz Niebieskiej Karty A pracownik MOPS stosuje zasady wynikające z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenia wykonawczego, w tym przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz Niebieskiej Karty B.
3.4     Po wypełnieniu formularza Niebieska Karta A pracownik wszczynający procedurę Niebieskie Karty ma obowiązek przekazać ten formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego lub innego jego członka w terminie 5 dni roboczych. Za dni robocze przyjmuje się dni pracy MOPS.
4.    Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
4.1     Niniejsze standardy podlegają co dwa lata weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.
4.2     Weryfikacja, o której mowa w pkt. 4.1 dokonywania jest przez Kierownika MOPS lub osobę przez niego wyznaczoną.
4.3     W wyniku weryfikacji, o której mowa w pkt 4.2 sporządzany jest raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.
5.    Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników MOPS do stosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
5.1     Osobą odpowiedzialną z przygotowanie pracowników MOPS do stosowania standardów wyznacza Kierownik MOPS.
5.2     Kierownik MOPS może zlecić zadanie, o którym mowa w pkt 5.1 podmiotowi zewnętrznemu, dającemu rękojmię należytego wykonania przedmiotowych zadań, posiadającemu stosowne kompetencje i doświadczenie.
5.3     W ramach przygotowania pracowników MOPS do stosowania standardów przyprowadzane jest szkolenie pracowników w przedmiotowym zakresie.
5.4     Każdy z pracowników MOPS składa oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi z MOPS.
5.5     Obecność na szkoleniu, o którym mowa potwierdzona jest imienną listą obecności.
6.    Zasady i sposoby udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowanie.
6.1     Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej MOPS oraz są wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie MOPS.
6.2     Niezależnie od publikacji standardów w formie określonej w pkt. 6.1, pracownik MOPS realizujący usługi względem małoletniego zapoznaje z niniejszymi standardami rodziców, opiekunów prawnych lub opiekunów faktycznych małoletniego, a osoby te potwierdzają na piśmie zapoznanie się z przedmiotowymi standardami.
6.3     Małoletnim, wobec których realizowane są usługi przez pracowników MOPS otrzymują wersje skróconą niniejszych standardów, z zastrzeżeniem pkt. 6.4.
6.4     Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych standardów, pracownik MOPS może zaniechać obowiązku wynikającego z pkt. 6.3.
7.    Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzieleniu mu wsparcia.
7.1     Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzieleniu mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy MOPS.
7.2     Niezależnie od obowiązku określonego w pkt. 7.1, Kierownik MOPS wyznacza pracownika koordynującego przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniego i organizację pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego.
7.3     Pracownikiem, o którym mowa w pkt. 7.2 może być w szczególności pracownik MOPS będący członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego.
8.    Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
8.1     Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
8.2     Rejestr, o których mowa w pkt. 8.1 przechowywany jest w siedzibie MOPS.
8.3     Kierownik MOPS wyznacza osobę odpowiedzianą za prowadzenie i uzupełnianie rejestru, o którym mowa w pkt. 8.1.
9.    Zasady ustalenia plany wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
9.1     W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego osoby odpowiedzialne przygotowują plan wsparcia małoletniego, z zastrzeżeniem pkt. 9.2.
9.2     Jeżeli równolegle prowadzona jest procedura „Niebieskie Karty”, w której małoletni uznany jest za osobę doznającą przemocy, nie ustala się planu wsparcia.
9.3     Za przygotowanie i realizację planu wsparcia odpowiedzialny jest pracownik socjalny oraz asystent rodziny realizujący swoje zadania w stosunku do rodziny, w której wstąpił przypadek krzywdzenia małoletniego.
9.4     W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.

MOPS MAKÓW PODHALAŃSKI

Miejski Ośrodek Pomocy
Społecznej w Makowie Podhalańskim

ul. Rynek 11
34-220 Maków Podhalański

Telefon: (33) 8771 554
Fax: (33) 8773 513
Dni powszednie: 7.15 - 15.15

Telefon interwencyjny 33 447 28 87

Telefon czynny jest w godzinach pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Makowie Podhalańskim (od poniedziałku do piątku - godz. 7.15 -15.15) oraz całodobowo w Zespole Interwencji Kryzysowej w Suchej Beskidzkiej tel. 33 874 21 01.